donderdag 24 december 2015

Kerst-Voorstelling

'Het belangrijkste verschil tussen de aarde en de hemel is dat deze wereld verdorven is door zonde - en de hemel niet. De aarde is vol van de zonde van de mens; de hemel is vol van Gods glorie.' - Billy Graham

In het hemelse Licht schitterden de straten van goud als kristalheldere edelstenen. Alles was geladen met Gods heerlijkheid en majesteit. Zijn nabijheid gaf louter vrede en vreugde. Maar toen kwam dat moment waarop duizend maal duizenden engelen hun adem inhielden. De Heere Jezus legde de gestalte van het God-zijn af. Hij daalde vanuit de hoge en heilige Hemel af in deze zondig wereld.

In een land van diepe duisternis …
De Heiland kwam als mens en werd ondergedompeld in de onheilige damp die wij uitademen. Zo stel ik me de komst van de Heiland in deze wereld voor. Het was ‘t begin van Zijn lijdensweg - de Via Dolorosa. Het waarachtige Licht daalde neer in onze duisternis.

Er klinken geluiden van oorlog en geweld. Schimmige figuren duiken weg in het donker van hebzucht en jaloezie. Een zucht van eenzaamheid en pijn vindt haar echo in  een kreet van angst en verdriet. Een kleine jongen verbergt zich in een donker hoekje. Hij ziet er smerig en gehavend uit. Op zijn ene been een schaafplek en in zijn gezicht een etterende wond. Met zijn gescheurde jasje en versleten broek ziet hij er meelijwekkend en tegelijk afstotelijk uit.  

… daar straalt een Licht
Dan houden de naargeestige geluiden plotseling op. Er begint een groot Licht te stralen in de duisternis. Een schare engelen vangt aan te zingen. Met open mond luistert de kleine jongen naar de warme woorden. Precies op het moment dat er bij hem een traan over zijn wang loopt, dringt de waarheid tot me door …

Terwijl ik met de buitenkant van mijn hand het spoor van de traan op mijn wang wegveeg, komt het besef dat ik die kleine jongen ben. Een jochie - vervuild, gewond en gekwetst - gevonden in het donker. Het moment dat de Heiland werd geboren in de stal van mijn hart. Dan klinkt Zijn stem: ‘Mijn kind, omdat je kostbaar bent in Mijn ogen, heb Ik je bij je naam geroepen. Je bent van Mij!’ En juist dat is zo iets bijzonders, dat ik me er haast geen Kerst-Voorstelling van kan maken.

De Heiland werd geboren
Opdat Hij door het kruis
De mens die was verloren
Weer bracht naar ‘t Vaderhuis




5 opmerkingen:

  1. Mooi geschreven Ron. Een prachtig citaat ook van Billy Graham.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi stukje. Ja, zo zat ik ook in een hoekje, zondig en in mijn ogen niets waard. Maar in de Heiland weet ik mij gered en waardevol. Ontroerend om daar even bij stil te staan, ook al is kerst al weer voorbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heel lezenswaardig, worden niet al Gods kinderen getrokken uit de duisternis tot Zijn wonderbaar licht?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kwam toevallig op dit blog, erg leuk.

    BeantwoordenVerwijderen